Werkgevers weten beter: Vooroordelen over 50+ werknemers

Negatieve beeldvorming over 50+werknemers in de samenleving en bij werkgevers lijkt van invloed te zijn op de problematische arbeidsmarktpositie van deze groep. Arbeidsgerechtigde 50+ers kunnen veel last hebben van het onterechte idee dat zij minder competent zouden zijn dan jongeren, maar ook werknemers kunnen (onbewust!) last hebben van de (eigen) vooroordelen. Zo is het nadelig voor werkgevers dat een groot potentieel aan arbeidskrachten (binnen hun eigen organisatie) vanwege de onterechte stereotiepe denkbeelden buiten het blikveld blijft. Zonde!

Het project ‘Werkgevers weten beter’ heeft twee instrumenten opgeleverd: een training en een communicatietool gericht op werkgevers. Deze zijn hieronder te vinden. Het project werd uitgevoerd door onderzoekers van de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Amsterdam en door deskundigen van AWVN en RADAR. Meer over de ideeën en theorieën die achter dit project liggen, lees je hier.

Training

Wat voor training is het? Een groepstraining waarin je onder andere aan de slag gaat met het onderzoeken en toetsen van aannames over oudere werknemers  en met het reflecteren over de (toekomstige) rol van oudere werknemers binnen  je eigen organisatie.

Waar is de training op gebaseerd? De inhoud is gebaseerd op onderzoek naar hoe mogelijke vooroordelen van werkgevers, leidinggevenden en HR-professionals ten aanzien van oudere werknemers kunnen worden omgekeerd. Meer informatie over de uitkomsten vind je hier.

Hoe kun je hiermee aan de slag? Iedereen die op basis van een protocol een interactieve training kan verzorgen, kan in zijn of haar organisatie de training geven. 

PowerPoint bij de training

Instructie bij de tool

Communicatietool

Wat voor tool is het? Het is een communicatie-instrument voor en door werkgevers. Dat wil zeggen, een video waarin werkgevers aan het woord zijn om mede-werkgevers te tippen over de meerwaarde van oudere werknemers voor de organisatie. Het bestaat uit een video en uit een instructie hoe je de communicatietool in kan zetten.

Waar is de tool op gebaseerd? De inhoud is gebaseerd op onderzoek naar welke boodschap (de ambassadeurs- of onderwijzersboodschap) effectiever is bij het enthousiasmeren over vijftigpluswerknemers. Meer informatie over de uitkomsten vind je hier

Hoe kun je ermee aan de slag? Iedereen die enthousiast is over oudere werknemers en dit over wil dragen aan anderen  kan deze video verspreiden. Bekijk de instructie bij de tool.

Scroll naar boven